wie ben ik

Mijn naam is Ilse van Loon. Ik ben veertiger, partner, moeder van twee tieners én bevlogen psychosociaal contextueel therapeut. 

Als kind leerde ik te horen wat niet gezegd werd en te doen wat niet expliciet gevraagd (maar wel verwacht) werd. Tijdens mijn tienertijd ging ik flink puberen, ontstonden flink wat problemen en kreeg ik uiteindelijk te maken met slecht luisterende hulpverleners en alles ontwrichtende adviezen van professionals aan mijn ouders. Als 18 jarige koos ik na de Havo dan ook niet voor niets voor de opleiding maatschappelijk werk, ik zou het anders gaan doen. Eenmaal klaar met de opleiding in 2000, begon het leven pas.

Aan het werk

Als 22 jarige startte ik, in het kader van ziektevervanging, in een maatschappelijke opvang voor vrouwen, kinderen en gezinnen. Begeleiding was er, door grote werkdruk en personeelstekort, vrijwel niet. Ik voelde me niet klaar voor het maatschappelijk werk en ging aan de slag in uiteenlopende administratieve functies. Meestal heel leuk en leerzaam, maar ik miste de ethische verbinding met mijn werk. In 2009 kreeg ik de kans weer te gaan werken als maatschappelijk werker, dat ging ik doen bij de Jeugdadviesteams in Utrecht (wijken Kanaleneiland, Rivieren- dichterswijk, Transwijk, Lunetten en Hoograven). Ik had inmiddels ook twee kinderen gekregen (in 2007 en 2009) en liep, met een nieuwe baan en twee kleine kindjes, tegen van alles aan. Met name tegen een gebrek aan gevoel van balans.

Mijn eigen overtuigingen die ik door de ervaringen in mijn leven al vroeg in mijn leven eigen had gemaakt begonnen me parten te spelen. 

Ik maakte ruzie, reageerde onredelijk tegen mijn jonge kinderen en veroordeelde vervolgens mezelf voor wat ik deed. Iets wat weer leidde tot nog meer frustratie en uitspattingen van boosheid... zo was de vicieuze cirkel rond. De eerste grote stap terug naar mijzelf zette ik met dank aan een haptotherapeut. Er ging een wereld voor me open. Ik leerde signalen (lichamelijke signalen, maar ook onzekerheden en kritische stemmetjes) op te merken, serieus te nemen en af te pellen tot waardevolle informatie. Niet lang daarna ging ik de vierjarige opleiding tot contextueel therapeut bij Leren over leven volgen die ik in 2015 afrondde. Ik maakte (opnieuw) kennis met termen zoals destructieve parentificatie, vrije- gespleten- en verborgen loyaliteit, de balans van geven en ontvangen en destructief gerechtigde aanspraak én leerde het belang en de betekenis van die begrippen. In dat licht kon ik de zich over generaties heen herhalende patronen (intergenerationele overdracht) steeds beter (h)erkennen en doorbreken. Een kado voor mezelf én voor mijn dierbaren. 

Met de transitie voor de jeugdzorg werden de werkzaamheden van de Jeugdadviesteams overgenomen door de Utrechtse Buurtteams (sociale wijkteams). Ik maakte de overstap naar team Polarisatie en Radicalisering binnen de Gemeente Utrecht. Ik combineerde mijn rol in casuïstiek met deskundigheidsbevordering (professionals handvatten geven om radicalisering tijdig te signaleren). Bij deskundigheidsbevordering was één van mijn stokpaardjes bewustwording van de bril waardoor professionals naar de wereld kijken en wat dat betekent voor de manier waarop ze hun werk doen. Zie je de parallel? ;-) 

Eigen praktijk

In de lente van 2021 nam het plan om een eigen praktijk op te bouwen, waar ik al sinds het afronden van de opleiding in 2015 op aan het broeden was, serieuze vormen aan. Ik schreef mijn bedrijf in bij de KvK. En sinds begin 2022 ben ik werkzaam als contextueel therapeut en procesbegeleider in mijn praktijk nieuwe balans.

Blijven leren

Door de jaren heen heb ik me altijd met veel plezier op verschillende manieren bezig gehouden met het begeleiden van individuele en groepsprocessen. Als hulpverlener ben ik mijn eigen 'instrument' en ik vind het dan ook van groot belang om te blijven ontwikkelen op professioneel én persoonlijk vlak. Dat doe ik door intervisie, supervisie en andere persoonlijke ontwikkeltrajecten. Daarnaast helpen verschillende benaderingen me bij mijn ontwikkeling als professional. Verschillende opleidingen, cursussen en trainingen heb ik gevolgd om die benaderingen eigen te maken. Lees op deze pagina meer hier over.

Werkwijze Ilse

Nieuwsgierigheid naar mensen, hun emoties, drijfveren & behoeften en het vertrouwen dat iedereen in de basis 'goed wil doen' is mijn vertrekpunt.

Wanneer het gaat om welbevinden van een individu en/of in een groep, gaat het vaak over (het vinden van) balans. De balans van geven en ontvangen tussen mensen, maar ook het vinden van je éigen balans in het leven. Balans tussen de rollen die je vervult in je leven (partner, ouder, kind, werknemer, vriend, collega,....). En balans in een conflict of ingewikkelde/beladen kwesties.

Wanneer er sprake is van spanning of stress, ruzie of onenigheid, heeft dat vaak te maken met een balans van geven en ontvangen die verstoord is (geraakt).

Met mijn fijngevoeligheid voor onuitgesproken onderstromen en systemische wijsheid en zonder oordeel ga ik samen met mijn cliënten op zoek naar hoe zij keuzes kunnen maken die passend zijn voor henzelf én voor hun betekenisvolle derden (partner, kinderen, ouders, vrienden, collega's etc), keuzes waarmee de balans van geven en nemen hersteld wordt. 

Met mijn empathisch vermogen en de kwaliteit om situaties snel te doorgronden, te analyseren en het onbesprokene bespreekbaar te maken, breng ik jou (weer) in contact met jezelf of in gesprek met elkaar. Samen met jou ga ik op zoek naar een nieuwe balans.

Ben je benieuwd? Neem contact met me op